Pług jest maszyną rolniczą wykorzystywaną do uprawiania orki. Te maszyny przez rolników są znane od bardzo dawnych czasów. Pierwsze pługi wykorzystywane do prac polowych dawniej ciągane przez zwierzęta gospodarcze, najczęściej wykorzystywane do tego były specjalnie przygotowane konie. Na dzień dzisiejszy zastąpione zostały przez pojazdy mechaniczne, czyli ciągniki. Kluczem do efektywnej i ekonomicznej pracy jest odpowiednio dobrana maszyna. Aby odpowiednio wybrać pług należy wziąć pod uwagę wiele czynników np. rodzaj i wielkość gospodarstwa, moc ciągnika oraz strukturę gleby.
Pomimo iż w dzisiejszych czasach mamy w większości do czynienia z bezorkowymi systemami uprawiania roli, to pług jest i będzie jeszcze długo jedną z ważniejszych maszyn rolnych. Jest jednym z podstawowych urządzeń używanych do użyźniania gleby. Głównym ich zadaniem jest kruszenie, spulchnianie, mieszanie i odwracanie gleby, czyli wszystko to co jest nam potrzebne do przygotowania ziemi pod uprawę.
Rodzaj elementów roboczych pługa ich ustawienie i zabezpieczenie decydują o jakości wykonywanej pracy. Duże znaczenie mają dodatkowe elementy znajdujące się w ich wyposażeniu. Konstrukcja pługów staje się coraz bardziej skomplikowana, ale nadal obok nich stoją mniejsze i mniej skomplikowane pługi. Dokonując wyboru zakupu odpowiedniego pługa zwróćmy uwagę na łatwość w jego obsłudze, która związana jest ze sposobem agregatowania z ciągnikiem.
Z czego składa się podstawowy, mały pług.
Słupica – główna część składowa pługu, łączy go z ramą. Składa się z trzech części: dolna- obsada, środkowa- trzon, oraz górna- głowica.
Krój nożowy – jest dodatkowym elementem roboczym maszyny. Montowany jest przed korpusem podłużnym. Jego głównym celem jest odcinanie skiby od calizny co ułatwia pracę na polu.
Dłuto – znajduje się na samym końcu okładnicy.
Lemiesz – Robocza dolna część korpusu, odpowiedzialna jest za poziome odcięcie skiby od gleby. Składa się on z trzech części: ostrza, grzbietu i dzioba. Wyróżnia się kilka typów lemiesza do najbardziej znanych należą: trapezowy tz. Europejski, dziobowy tz. Amerykański, ze ścianką polową, z dłutem. Lemiesz jest tą częścią maszyny, która szybko się zużywa ale również jest dostępna na naszym rynku.
Okładnica – jedna z części korpusu podłużnego jej głównym zadaniem jest odwracanie i odkładanie skib. Jako jeden z głównych elementów to ona decyduje o jakości orki, jej dobór powinien być uzależniony od gatunku gleby oraz celu orki.
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby pług nie był za duży pod względem do posiadanego ciągnika. Przeciążenie ciągnika będzie powodowało większy wzrost zużycia paliwa oraz słabsze efekty pracy.
Pługi możemy podzielić ze względu na:
- Elementy robocze korpusu, należą do nich:
Lemieszowe – często określany jako pług zagonowy. Charakterystyczną cechą tej maszyny jest korpus odrzucający skiby gleby w prawo. Stosowane są one do płytkiej jak i głębokiej orki.
Talerzowe – jest to rodzaj pługów, których działanie opiera się o zainstalowane talerze. Stosowane są przez rolników, którzy muszą obrobić pola z glebą kamienną oraz posiadającą w sobie korzenie drzew. Ich działanie polega na obracaniu się talerzy, które tną korzenie oraz rozłupują kamienie.
2. Kolejnym elementem jest sposób wykonywania orki do tej kategorii można zaliczyć:
Pługi zagonowe – maszyny obracające skiby tylko w jednym kierunku, co pozwala na tworzenie regularnych zagonów. Ich wadą jest niemożność wykonywania orki obustronnej, przez co na szerokim polu zostają bruzdy i grzbiety. Zaleta ten pług jest stosunkowo lekki nadaje się do mniejszych ciągników sprawdzi się przy małej powierzchni polowej.
Pługi bezzagonowe – są to maszyny, które posiadają możliwość pracy zarówno i jedną jak i w drugą stronę, eliminują wszelkie bruzdy i grzbiety nadają się do pracy na mniejszych jak i większych powierzchniach polowych.
3. Ważnym czynnikiem jest również sposób agregowania ciągnika w tej kategorii znajdziemy pługi takie jak:
Zawieszane- Łączymy z ciągnikiem za pomocą trójpunktowego układu zawieszenia, który służy również do zawieszenia oraz opuszczania pługa. Podczas transportu zawieszony jest na ciągniku, podczas pracy mogą być podpierane dodatkowym kołem, ustalającym głębokość orki. Ich główną cechą charakterystyczną jest lekkość i zwinność.
Półzawieszane – z ciągnikiem łączy je trójpunktowy układ zawieszenia mogą być unoszone z przodu. Dodatkowo podpierane jest z tyłu kołami zarówno w transporcie jak i podczas prac polowych. Łączy ze sobą zalety narzędzi przyczepianych jak i zawieszanych.
Przyczepiane – cała maszyna opiera się na własnych kołach. Taka konstrukcja jest wykorzystywana w dużych pługach, posiadają nawet do kilkunastu korpusów. Nadają się do ciągników o dużej mocy.
Wymagania którym powinien sprostać dobrze dobrany pług:
– Równomierność głębokości i szerokości orki
– stopień pokruszenia i spulchnienia gleby
– kąt odwrócenia i poprzeczne przemieszczanie skiby
– dokładność przykrycia resztek pożniwnych i międzyplonów
– kąt zagłębienia pługa